Kuusi suomalaista valmiina ratamelonnan MM-kilpailuihin

Kuusi suomalaisurheilijaa on valmiina kilpailemaan ratamelonnan MM-kilpailuissa Duisburgissa, jossa jaetaan myös ensimmäiset maapaikat Pariisin olympialaisiin.

Suomalaismelojat MM-vesillä ovat: Netta Malinen (K1 500m), Eetu Kolehmainen (K1 1000m), Jeremy Hakala ja Kolehmainen (K2 500m), Oona Vasko (K1 1000m), Joona Mäntynen (K1 200m) ja Jaakko Hippeläinen (K1 5000m). Joukkueeseen valituista urheilijoista Sara Mihalik joutuu sairastumisen vuoksi jättämään MM-kilpailut väliin.

Maapaikkoja suomalaislajeista on jaossa miesten kajakkikaksikoiden 500 metrillä, naisten kajakkiyksiöiden 500 metrillä ja miesten kajakkiyksiköiden 1000 metrillä. Suomalaiset keskittyvät olympiapaikkojen miettimisen sijaan ennen kaikkea melomaan mahdollisimman hyvät kilpailut. Siihen kaikilla on hyvät edellytykset, sillä viimeistelyt ovat sujuneet hyvin eikä terveyden osalta murheita ole.

Ratamelonnan valmennuspäällikkö Petteri Pitkänen sanoo, että ennakkoon ajateltuna Hakalalla ja Kolehmaisella on suomalaisista paras sauma A-finaalipaikkaan.

– Siinä on tiukka ja laaja taso, Pitkänen sanoi miesten kaksikon 500 metristä.

Hakala: ”Kova keskivaiheen melonta on meidän ehdoton vahvuus”

Jeremy Hakala kuvaa lopuillaan olevaa kesää ”varmasti yhdeksi parhaista harjoituksellisesti”.

– Olen pystynyt keskittymään hyvin harjoitteluun, viemään aerobiaa eteenpäin ja kroppa on ottanut koko kesän tosi hyvin (harjoittelua) vastaan, Hakala sanoo.

Myös Hakalan ja Kolehmaisen kaksikolla on hyvä tilanne MM-kisojen alla:

– Kun saamme parhaimmillaan kaksikko imemään ja melottua oikeasti yhdessä kaksikkoa eteenpäin, olemme tosi vahvoilla siinä keskivaiheilla. Kova keskivaiheen melonta on meidän ehdoton vahvuus. Mitään tulostavoitetta tai -odotusta on vaikea sanoa, koska taso on niin jäätävä. Jos pystymme hyvin onnistumaan, realistisesti voimme puhua sijoituksesta 15:n joukkoon, Hakala sanoi.

Eetu Kolehmainen on myös tyytyväinen tilanteeseensa MM-kisojen alla.

– Kesä on ollut todella hyvä. Kaksikko on kulkenut oikein hyvin. Näyttäisi siltä, että voisi ihan hyvinkin mennä, hän sanoo kaksikosta.

Kolehmainen odottaa mielenkiinnolla myös 1000 metriä, jossa hän pääsee toden teolla mittaamaan kansainvälisen tasonsa.

– Sitä jännitän jopa ehkä eniten, Kolehmainen sanoo.

Netta Malisella on ollut nousujohteinen kesä.

– Hyvillä fiiliksillä näitä kisoja kohti. Odotan, että pystyn paremmin vetämään kuin Euroopan kisoissa,  Malinen sanoi.

Silloin hän jäi alkueriin.

Suomen joukkue:

Miehet