Osallistu Suomenlahti-vuoteen 2014 – tule mukaan kansalaishavainnointiin

28.3.2014 Yleinen

Melonta- ja soutuliitto on mukana Suomenlahti-vuosi 2014 kansalaisvaltuuskunnassa ja on järjestänyt jäsenilleen mahdollisuuden osallistua teemavuoteen.

Melojat ja soutajat liikkuvat vesillä paljon ja ovat kiinnostuneita ympäristönsä tilasta. Tämän vuoksi olemme mukana Suomen ympäristökeskuksen kansalaishavainnointi hankkeessa.

Tavoitteena on aktivoida ja kouluttaa kansalaishavainnoitsijoita tutkijoiden avuksi.

Kansalaishavainnointi on tärkeä osa Suomenlahden tilan tutkimusta. Tämän vuoksi kannustamme melojia ja soutajia osallistumaan havainnointiin.

Koulutamme Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) kanssa kansalaishavainnoinnin kouluttajia ”Itämeren avain” -henkilöiksi. Nämä avaoinhenkilöt kouluttavat ja opastavat omissa yhteisöissään, melonta- ja soutuseuroissa muita osallistumaan kansalaishavainnointiin.

Toimintaohjeet

1) Valitkaa seurastanne yksi tai kaksi ”Itämeren avainhenkilöä” ja

2) Ilmoittakaa heidät koulutukseen.

2) Järjestäkää seurassanne Suomenlahti -teematilaisuus, jossa avainhenkilöt kouluttavat seuranne jäseniä havainnointiin.

3) Liikkukaa vesillä ja kerätkää mahdollisimman paljon havaintoja.

Koulutusten ajankohdat

24.4. Opettajat ja asiantuntijat, Kotka, Höyrypanimo, Metsontie 41
28.4. Ensisijainen koulutus melojille ja soutajille, Helsinki, Harakan saari
29.4. Opettajat ja asiantuntijat, harrastajat, Helsinki, SYKE auditorio, Mechelininkatu 34 a

Koulutukset ovat maksuttomia. Mukaan mahtuu 12 melojaa ja soutajaa. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautumiset 31.3.2014 mennessä osoitteessa

Lisätietoja kansalaishavainnonnista: www.ymparisto.fi/fi-FI/Asiointi_ja_luvat/Kansalaishavainnot
Lisätietoja Suomenlahti 2014 teemavuodesta: www.gof2014.fi/fi/

Järvialueiden kansalaishavainnointi

Myös järvialueilta kerätään kansalaishavaintoja. Suomenlahti 2014 teemavuoden vuoden koulutukset keskittyvät merialueille, mutta jatkossa on mahdollista järjestää koulutuksia myös järvialueille.

Lisätietoja järvialueiden kansalaishavainnoinnista: www.syke.fi