Meloja 3 -jatkokurssi

HUOM!
Meloja 3 -jatkokurssi on otettu käyttöön keväällä 2022, joten kurssitarjonta on kauden 2022 kalenterissa vielä rajallinen. Kaudelle 2023 kursseja on tulossa lisää.

Meloja 3 -kurssilla opetellaan jatkotason melontataitoja, lajikohtaisia taitoja ja olosuhdetaitoja. Kursseja järjestetään avokanoottimelonnassa, avovesimelonnassa kajakilla sekä koskimelonnassa.

Melonnasta tulee tehokasta ja kajakin / kanootin hallinta myös vaikeammissa olosuhteissa muuttuu varmaksi. Turvallisuustaitoja kehitetään edelleen. Uusina asioina tulee esim. kajakkikäännös ja omatoimisesti avokanoottiin kiipeäminen.

Meloja 3 -kurssin jälkeen voi suorittaa Meloja 3 -taitokortin. Meloja 3 -kurssin ja taitokortin suorittanut meloja voi meloa itsenäisesti vaativammissa olosuhteissa: avonaisilla vesialueilla, tuulessa ja aallokossa sekä koskessa ja avokanootilla virrassa sekä osallistua vaativille ohjatuille retkille.

Taitokortit ovat osa Eurooppalaista EPP (Euro Paddle Pass) järjestelmää. EPP -jäsenmaiden taitokortit ovat keskenään vertailukelpoisia. Meloja 3 -taitokortin suorittaminen on myös edellytys melontaopas -kurssille osallistumiselle.

Meloja auttaa toista melojaa takaisin omaan kajakkiin merellä aallokossa.
Avovesimelonnan Meloja 3 -taitoihin kuuluu melojan avustaminen takaisin kajakkiin tuulessa ja aallokossa.
Meloja vihreässä kajakissa, kypärä päässä kosken kuohuissa.
Akanvirrasta päävirtaan hallitusti melominen kuuluu Meloja 3 -koski osattaviin taitoihin.
Kolme avokanoottimelojaa harjoittelee koskimelontaa joella.
Avokanoottimelojat harjoittelemassa Meloja 3 avokanootti -taitoja Kuusamon Kitkajoiella.