Kilpailun järjestäjälle

Tälle sivulle kootaan informaatiota kilpailujen järjestämiseen ja kilpailuihin liittyen yleensä.

Säännöt löytyvät täältä.

Kilpailujärjestäjän muistilista:

Kilpailukutsu

Lähetä kilpailukutsu lisätään Starttiin.fi -sivulle.

Kilpailukutsusta tulee käydä ilmi tiedot:

• kilpailun tapahtuma-aika ja -paikka sekä tarkka osoite
  • kilpailuradan/alueen kuvaus muissa kuin koskilajeissa ja niissä kilpailupaikan kuvaus.
  • kilpailuluokat ja -matkat
  • lähtöjärjestys ja -ajat
  • ilmoittautumismaksun suuruus
  • pankkitilin numero osallistumismaksujen suorittamiseksi
  • Linkki kilpailun ilmoittautumiseen
  • Viimeinen ilmoittautumispäivä ja kellonaika
  • järjestävä seura ja yhteyshenkilön nimi ja yhteystiedot (puhelinnumero ja sähköposti)
  • Kilpailun johtajan nimi ja yhteystiedot
  • Maininta, että kilpailuissa noudatetaan voimassa olevia antidoping- ja kurinpito säännöstöjä.

Ilmoittautumisjärjestelmä – Starttiin.fi

SMSL avoimiin ja mestaruuskilpailuihin tulee käyttää Starttiin.fi -ilmoittautumisjärjestelmää. Lisää kilpailu Starttiin.fi. Lisätietoja ja ohjeet Starttiin.fi käyttöön täältä.

Starttiin.fi tarkastaa automaattisesti ilmoittautumisen yhteydessä.

Lisenssien tarkastaminen

SMSL kilpailujen järjestäjien tulee käyttää ilmoittautumisten keräämiseen Starttiin.fi -ilmoittautumisjärjestelmää, joka sallii ilmoittautumisten tekemisen, mikäli urheilijalla on lisenssi hankittu.

Mikäli urheilija vaihtuu ilmoittautumisajan jälkeen, tulee hänen lisenssi tarkastaa.

SMSL tapahtumakalenteri

Kilpailutapahtuman lisääminen SMSL tapahtumakalenteriin tapahtuu Portaalin kautta, ohjeet täällä.

Mitalitilaus

SM-kilpailuihin (SM, NSM, Masters SM) mitalien tilaaminen tapahtuu Palkintotukusta. Virallisia SMSL-mitaleja käytetään vain virallisissa SM-kilpailuissa, virallisissa SM-lajeissa. Huomioi mitalien mallit ja toteutuvat sarjat.

• Tilaukset lähetetään sähköpostitse osoitteeseen: myynti@palkintotukku.fi ja kopiona toimisto@smsl.fi.
  • Tilaus tulee jättää viimeistään kilpailuviikkoa edeltävän viikon maanantaina klo 9.00 mennessä.
    • HUOM! Tilauksen voi tehdä tilauksen kahdessa osassa. Tilaa pääosa mitaleista maanantaina ohjeen mukaan ja täydennä tilausta vielä välittömästi ilmoittautumisajan jälkeen.
    • Tilaa vain se määrä mitaleja mitä tarvitaan.

Lajikohtaiset ohjeet:

SOUTU: ohjeet, excel kaiverruksia varten
MELONTA: ohjeet, excel kaiverruksia varten

SM-mitalien lasku menee suoraan Melonta- ja Soutuliitolle. Mikäli seura tilaa muita palkintoja ja mitaleja, tulee ne maksaa erikseen Palkintotukun kanssa sovitulla tavalla.

Tulosten toimitus

Tulokset tulee ensisijaisesti lisätä Starttiin.fi -sivulle.

Lähetä tulokset PDF-muodossa mahdollisimman pian kilpailun jälkeen toimisto@smsl.fi. Voit lisätä mukaan myös pari kuvaa kilpailuista, jotka voi julkaista SMSL nettisivuilla ja somessa.

Tuplaturva

Tuplaturva sisältää liikunnan toiminnanvastuuvakuutuksen sekä vapaaehtoistyön tapaturmavakuutuksen. Tuplaturva kuuluu Suomen Melonta- ja Soutuliiton jäsenseuroille.

Lisätietoja Tuplaturva-vakuutuksesta

Turvallisuus

Järjestävän seuran tulee huolehtia kilpailutapahtuman turvallisuudesta niin osallistujille kuin katsojille. Lupa-asiat tulee hoitaa hyvissä ajoin ennen tapahtumaa.

Yleisötapahtuman lupa – Poliisi

Pelastussuunnitelma – Pelastusviranomainen

Musiikin julkinen esittäminen

Olympiakomitea, Teosto ja Gramex ovat sopineet keskitetysti musiikin esittämiseen liittyvistä tekijänoikeuskorvauksista. Suomen Melonta- ja Soutuliiton jäsenseurat kuuluvat tämän sopimuksen pariin. Sopimus sallii musiikin soittamisen esim. kilpailutapahtumissa.

Huom. Sopimukset eivät kata kaikkea musiikin esittämistä, esimerkiksi elinkeinotoimintaa, ammattimaisia esiintyjiä, musiikin verkkokäyttöä, suoratoistopalveluita (esim. Spotify) eikä huvitilaisuuksia.

Striimaus urheilujärjestöjen sopimuksella ei ole mahdollinen.

Kilpailun tai tapahtuman viestintäohjeistus

Kansallisten kilpailujen osalta viestinnän vastuu on järjestävällä seuralla ja/tai lajijaostolla. Mahdolliset kilpailuennakot SM-kilpailujen osalta toimitettava noin viikkoa ennen toimisto@smsl.fi ja juho.allonen@smsl.fi, jotta uutista voidaan jakaa SMSL kanaviin sekä medialle. Kilpailun jälkeen tiedote toimitettava mahdollisimman pian toimisto@smsl.fi ja juho.allonen@smsl.fi tiedotteen jakoa varten.

Lisätietoja viestintään liittyvissä asioissa: juho.allonen@smsl.fi.

Kilpailutoimisto

Merkitse kilpailutoimisto paikan päällä selkeästi.

Vapaaehtoiset

Rekrytoi hyvissä ajoin tarpeeksi vapaaehtoisia. Huolehdi heille tarpeen vaatiessa riittävä perehdytys tehtäviin. Tehtävän kuva on hyvä olla avattuna, kun etsitään vapaaehtoisia auttamaan kilpailujen läpivientiä. Kannattaa mainita myös tarvitaanko ko. tehtävässä aiempaa kokemusta tai tietämystä lajista.

Muista kiittää vapaaehtoisia kilpailujen aikana ja kilpailujen jälkeen tapahtuman mahdollistamisesta. Ilman vapaaehtoisia, ei kilpailuja saataisi järjestymään.

Doping-testi

Kilpailuissa on aina varauduttava doping-testin suorittamiseen.

Sekä kansallisissa että kansainvälisissä kilpailuissa kilpailujen järjestäjä on velvollinen huolehtimaan siitä, että dopingtestejä voidaan suorittaa kilpailuissa sääntöjen mukaan. Järjestäjien on hyvä jo ennalta varautua dopingtesteihin.

Lue lisätietoja SUEKin sivuilta Doping-testaamisen ohjeista kilpailujärjestäjille

Lajikohtaisia kilpailuohjeita

Coastal-soutu

Beach sprint kilpailupaikka

• Kisapaikka olisi suotavaa olla helposti saavutettavassa olevassa paikassa jossa myös yleisöä
  • Beach sprint kisataan tyypillisesti meren tai järven uimarannalla. Rantayleisö on erittäin toivottavaa ja heidät edistetään rata-alueesta lippusiimalla. Hyvät äänentoistolaitteet, osaava selostaja sekä hyvä taustamusiikki luovat tunnelman onnistuneeseen tapahtumaan.
  • Beach sprint vaatii minimissään 100m rantaviivaa. Kaksi vierekkäistä rataa poijuineen ovat noin 30m päässä toisistaan. Ratojen kauimmaiset poijut 250m päässä rannasta. Coastal jaostolla on lainattavissa tarvittavat ratapoijut. Ranta-osuuden hiekkaosuuden syvyys mielellään  30m luokkaa. Radan tarkempi kuvaus löytyy kansainvälisistä beach sprint säännöistä
  • Rannan tulee olla suhteellisen matala ja hiekan hienojakoista (ei minkäänlaisia kiviä) koska veneet soudetaan kovalla vauhdilla rantaan
  • Maalikamera ja isot digitaaliset näyttölaitteet yleisölle ovat suositeltavia. Beach sprintiin sopivia ajanottolaitteita näyttöineen on vuokrattavissa
  • Normaali turvallisuusohje on laadittava. Paikalle tarvitaan myös ensiapuvastaava koska kisassa tapahtuu helposti erilaisia kolhuja tai haavoja kun useimmat kisaajat soutavat paljain jaloin
  • Yhteismitalisen beach sprint kaluston, minimissään 2 kaksikkoa ja 2 yksikköä, tarjoaa järjestävä seura. Veneitä voi vuokrata muilta seuroilta tai veneiden maahantuojilta. Venevuokran takia osallistumismaksut ovat korkeammat. Aika-ajon ja knock-out formaatin takia jokainen venekuntaa saa vähintään 2 vetoa.
  • Järjestäjä tarjoaa yhteiskäyttöisiä airoja, mutta soutaja voi käyttää myös omia airoja.
  • Osalla venekuntia on omat boat-handlerit, tyypillisesti 2 per vene, mutta järjestäjän on syytä varata 4-6 kpl yhteiskäyttöisiä boat-handlereitä

Endurance kilpailupaikka

• Endurance kisataan 4 tai 6 km radalla, jossa tyypillisesti lähtösuoran tulisi olla minimissään 1 km ja sen jälkeen 4-8 kääntöpoijua ennen maalia. Coastal jaostolta löytyy tarvittavia isoja keltaisia kääntöpoijuja lainaan.
  • Rata tulee suunnitella ja julkaista hyvissä ajoin ennen kisaa gps-koordinaatteineen
  • Sarjakohtainen yhteis-startti voi olla vesiltä tai rannalta, maali voi olla vedessä tai maissa rantautumisen jälkeen. Jos maali on rannalla niin rannan täytyy olla beach sprint tyyppinen
  • Normaali turvallisuusohje. Kelistä ja muista olosuhteista riippuen tuomariveneen lisäksi 1-2 turvavenettä reitille
  • Kisa soudetaan omilla veneillä. Veneitä on myös vuokrattavissa muilta soutajilta tai veneiden maahantuojilta. Vuokraukset kannattaa sopia ennen kisaa