Syyskokous 2023

Sääntömääräinen syyskokous järjestetään 18.11.2023 klo. 12:00 alkaen. Syyskokoukseen on mahdollista osallistua vain paikan päällä. Tarkemmat tiedot päivitetään tänne.

Ennen kokousta on mahdollisuus omakustanteiseen lounaaseen. Lisätietoja tulossa kutsun julkaisun yhteydessä.

Ehdolle asettuneiden esittelyt löytyvät sivun alalaidasta olevista valikoista.

18.11. kokouksen aikataulu

• 11:15 valtakirjojen tarkastus Sporttitalon Sinisessä aulassa
  • 12:00 Syyskokous alkaa
  • Syyskokouksen lopuksi palkitaan vuoden parhaita urheilijoita, seuroja ja toimijoita

Materiaalit päivittyy

Kokouskutsu

Esityslista

Liite 1: Liittymis- ja jäsenmaksut 2024
Liite 2: Toimintasuunnitelma 2024
Liite 3: Talousarvio 2024 ja rahanjako
Liite 4: Korvaukset 2024
Liite 5: Puheenjohtajaehdokkaiden esittely (näkyvät alempana tällä sivulla)
Liite 6: Hallitusehdokkaiden esittelyt (näkyvät alempana tällä sivulla)
Liite 7: Päivitetyt säännöt
Liite 8: Toimenpidesuunnitelman esitysmateriaali

Valtakirja

Pöytäkirja syyskokous 18.11.

Ilmoittaudu tästä 15.11. mennessä

Hallituksen jäsenten valinta ja ehdolle asettuminen

Syyskokouksessa 18.11. Helsingissä valitaan Suomen Melonta- ja Soutuliiton hallitukseen puheenjohtaja ja kolme jäsentä kaksivuotiselle kaudelle 2024-2025. Erovuorossa on puheenjohtaja Minna Kantsila, kaksi (2) melonnan lajipaikkaa: Anne Rikala ja Risto Murto sekä yksi (1) soudun lajipaikka Kirsi-Maria Pänttönen. Liiton hallituksessa jatkavat Jyri Hämäläinen, Matti Jääskeläinen, Marleena Valtasola, Isa Merikallio ja Nina Into. Hallituksen toimivalta on esitetty liiton toimintasäännöissä.

Pyydämme jäsenseuroja esittämään henkilöitä ehdolle hallitukseen. Toivomme tasapuolisesti hakijoita jokaisesta sukupuolesta ja maantieteellisesti eri puolilta Suomea huomioiden liiton toiminta-alue.

Suosittelemme jäsenseuroja toimittamaan ehdotuksen hallituksen jäsenistä 7.11. mennessä. Ehdotuksessa tulee käydä ilmi ehdolle asettava seura. Ehdotus tulee toimittaa sähköpostilla osoitteeseen toimisto@smsl.fi. Ehdokas voi täyttää itsestään esittelyn oheiselle lomakkeelle, jotta seurakokous saa kattavat tiedot ehdokkaasta.

Asetu ehdolle SMSL hallitukseen -lomake

Lue lisää uutisesta

Ehdolle asettuneet:

Päivitetty 16.11. 9:00

Heikki Salmi

Seura: Keravan Urheilijat

Valintaa ehdottava seura: Keravan Urheilijat

Hakee: Soudun lajipaikkaa

Tietoja ehdokkaasta: Olen suorittanut MBA-tutkinnon Helsingin kauppakorkeakoulussa ja varanotaarin tutkinnon Helsingin yliopistossa. Lisäksi minulla on tietojenkäsittelytieteen opintoja Helsingin yliopistossa ja opintoja Teknillisessä korkeakoulussa.
Toimin projektipäällikkönä ja konsulttina IT-alalla. Tuon prosessiosaamista ja kokemusta prosessien hahmottamisessa ja kuvaamisessa.
Olen toiminut konsulttina useissa suurimmissa pörssiyhtiöissä ja julkisella sektorilla ja tuon tarvittaessa uskallusta ottaa yhteyttä, ja luontevaa kommunikaatiota yritysjohdon kanssa.
Minulla on kokemusta luottamustoimista, viimeksi Simmis Granin hallituksesta. Haen hallitukseen Coastal jaoksen pyynnöstä.
Urheilutausta soudun osalta kuntoilijana vuorosoudusta, osana Kalevan kierrosta.

Mitä arvostat Melonta- ja Soutuliiton toiminnassa tällä hetkellä? Tulevaisuuden potentiaalia. Esimerkkinä siitä onnistunutta 2022 Lahden SM-Viikon järjestelyä, ennenkaikkea Soudun saamaa julkisuutta.

Mitä osa-alueita haluaisit kehittää Melonta- ja Soutuliitossa ja miten? Coastal soutua. Toimintaa jossa otetaan sekä Coastal että O-Venenesoutu huomioon, meidän nuorten (Andre’ ja Kasper) kokemuksen perusteella molempien lajien harjoittelu monipuolistaa ja tehostaa kehittymistä kummassakin, ainakin nuorilla. Coastalin toi meille mukaan olympiasoutuvalmentaja Johan Flodin. Johanin esittely CV;ni lopussa.

Kirsi-Maria Pänttönen

Seura: Nokian Veneilijät

Valintaa ehdottava seura: Nokian Veneilijät

Hakee: Soudun lajipaikkaa

Tietoja ehdokkaasta: Sairaanhoitajan ammatissa ja sittemmin vuodesta 2008 lähtien urheiluhierojan työssä olen huomannut vesiurheilun hyödyn työkyvyn ylläpitäjänä. Harrastesoudun lisäksi olen ohjannut yli 20 vuotta ryhmäsoututunteja sisäsoutulaitteilla Takon Soutajissa. Olen päässyt toteamaan, kuinka sisäsoutu auttaa tuki- ja liikuntaelin sairauksien ennaltaehkäisyssä ja niistä toipumisessa.
Vaikka liiton toiminta painottuu huippu-urheiluun niin näen yhteistyön tärkeänä harrastajien ja kuntoliikkujien kanssa.

Sisäsoudun lisäksi olen harrastanut puuvenesoutua kirkkoveneellä ja myöhemmin myös pienpuuveneillä. Olympialuokan soudussa olen ollut mukana kahtena kesänä alk. 2010 ja nyt uutena lajina innostuin coastal soudusta. Olen pyrkinyt osallistumaan eri lajien kisoihin ja tapahtumiin mahdollisuuksien mukaan. Eniten menestystä on tullut puuvenekaksikolla. Yhteistyö eri lajien välillä on minusta tärkeää eivätkä ne ole toisiaan poissulkevia.

Mitä arvostat Melonta- ja Soutuliiton toiminnassa tällä hetkellä? Melonta- ja Soutuliiton ilmapiiri on parantunut huomattavasti siitä mistä lähdettiin yhdistymisen jälkeen 10 vuotta sitten. Eri lajit ovat lähestyneet toisiaan soudun puolella ja samaa henkeä on havaittavissa suhteessa melojiin. Tätä keskustelevaa ilmapiiriä arvostan liitossamme ja sen hallituksessa.

Mitä osa-alueita haluaisit kehittää Melonta- ja Soutuliitossa ja miten? Toivoisin pystyväni luomaan liitosta avoimempaa kaikille vesiurheilun harrastajille, kilpailijoiden lisäksi. Sillä yhteistyöllä ja tiedottamisen lisäämisellä meillä on mahdollisuus kasvattaa liiton jäsenmäärää ja lajien tunnettavuutta.

Mika Lähdekorpi

Seura: Tornionseudun Melojat

Hakee: Melonnan lajipaikkaa

Tietoja ehdokkaasta: Olen ammatti meloja. Melontaa harrastanut vuodesta 1991 alkaen. Olen kilpaillut kanoottopoolossa, jossa edustanut Salon Seudun Melamoguleita sekä Lohjan Melanvääntäjiiä. Olen myös kilpaillut Boatercross kilpailuissa. Oma ammatti on keskittynyt melonnan ympärille. Ohjelmapalvelualalla opastan vasta-alkajia melontaa ja koulutan ammattilaisia lajin pariin.

Oma leipätyöni on kaupallisen koskenlaskun ja melonnan parissa. Toimin työni ohella toimin Suomen Melonta- ja Koskenlaskuyrittäjät ry;n puheenjohtajana, koskikippari kouluttajana sekä melonta- ja soutuliiton kouluttajana (kouluttajajavalikounnan jäsen 2021->).

Olen ammatiltani yhteisöpedagogi, eli nuoriso- ja järjestötyön ammattilainen. Lisäksi erä- ja luonto-oppaan ammattitutkinto on suoritettuna. Molemmissa melonta on lajina enemmän kuin hyvin edustettuna.

Mitä arvostat Melonta- ja Soutuliiton toiminnassa tällä hetkellä? Koulutus toiminnassa olen mukana. Arvostan tuota todella paljon. Elinvoimainen koulutus toiminta on itselle sydämen asia.

Mitä osa-alueita haluaisit kehittää Melonta- ja Soutuliitossa ja miten? Pohjoinen Suomi mukaan paremmin liiton toimintaan. Tapahtumia voisi olla Oulussa, Rovaniemellä tai Torniossa.

Jaakko Mäkikylä

Seura: Hevossaaren Hampparit

Valintaa ehdottava seura: Hevossaarena Hampparit

Hakee: Melonnan lajipaikkaa

Tietoja ehdokkaasta: Retkimelontaa, tapahtumien järjestämistä, avokanoottimelontaa, viestintä, olen graafinen muotoilija, melontakilometrejä n. 25 000

Mitä arvostat Melonta- ja Soutuliiton toiminnassa tällä hetkellä? Aktiviotunut viime vuosina

Mitä osa-alueita haluaisit kehittää Melonta- ja Soutuliitossa ja miten? Saada yhteys liittoon kuulumattomiin seuroihin.

Minna Kantsila

Seura: Tampereen Vihuri

Valintaa ehdottava seura: Valkeakosken Vesiveikot

Hakee: Puheenjohtajan paikkaa

Tietoja ehdokkaasta: Olen toiminut monipuolisesti melonnan luottamustehtävissä yli 10 vuotta sekä seuratasolla että valtakunnallisesti ja edelliset kaksi vuotta olen toiminut liiton puheenjohtajana. Seuraan ja toimin aktiivisesti sekä retki- että kilpatoiminnan parissa. Siiviilityössäni toimin Sales Directorina Metsä Boardissa.

Mitä arvostat Melonta- ja Soutuliiton toiminnassa tällä hetkellä? Ensimmäinen yhteinen vuosikymmen monipuolisessa ja moniulotteisessa toiminnassa on luonut hyvän ja vahvan perustan rakentaa aktiivinen ja vaikuttava järjestö, jossa jäsenistö haluaa toimia ja vaikuttaa.

Mitä osa-alueita haluaisit kehittää Melonta- ja Soutuliitossa ja miten? Haluan kehittää Melonta- ja Soutuliiton toimintaa startegian mukaisesti kohti vuotta 2028. Painopistealueet on määritelty sekä tavoitteet asetettu. Nyt on aika lähteä viemään muutosstrategiaa käytäntöön positiivisella asenteella ja ratkaisukeskeisesti.

Reijo Lahtonen

Seura: Vihtavuoren Pamaus

Valintaa ehdottava seura: Vihtavuoren Pamaus

Hakee: Soudun paikkaa

Tietoja ehdokkaasta: Olen kaupallisesti kouluttautunut MBA tutkinnon omaava markkinointi ja kauppamies. Olen toiminut koneellisen puunkorjuun sekä puukaupan parissa vuosikymmeniä. Tällä hetkellä työskentelen uusiutuvan energian parissa – tuuli- ja aurinkovoimahankkeiden parissa.
Puuvenesoutua olen harrastanut 25 vuotta. Edustan tyypillistä puuvenesoutajaa – niin peiliin katsottuna kuin harrastuneisuuteni perusteella. Soutu on minulle oljenkorsi – sisäsoudulla vahvistettuna se varmistaa ympärivuotisen treenimotivaation.
Yksinsoutu on henkireikäni. Siinä sivussa olen toisinaan kilvoitellut myös vuorosoudussa sekä parisoudussa. Yksinäisyyttä välttääkseni olen aktiivi myös kirkkissoudussa – jota Vipassa kutsumme Joukkuesouduksi. Kuluneen vuoden makeimmat hetket koin pronssin arvoisesti Ergomaratonilla sekä Pirkan soudussa. Kirkkiksessä olin hopea ja pronssiveneissä usemmankin kerran.

Mitä arvostat Melonta- ja Soutuliiton toiminnassa tällä hetkellä? Puuvenesoutajille lajiliitto on tarjonnut vaivattoman tavan olla pelissä mukana. Rannalta on helppo huudella. Siksi osoitan hakemuksellani kiinnostusta tulla mukaan kehittämään toimintaa – puuvenesoutusilmälaseilla varustettuna. Toki muitakin kuunnellen.

Mitä osa-alueita haluaisit kehittää Melonta- ja Soutuliitossa ja miten? Puuvenesoutajat kaipaavat lajiliitolta huomiointia entistä enemmän. Puuvenesoutajat ovat äänekkäitä ja ärtyneitäkin toisinaan. Ylläpidän Facebookin “soutua ja huopausta” sivustoa, jossa yli 1000 soutajaa seuraa lajin jutustelua ja mielipiteiden vaihtoa. Haluaisin kehittää seuratoimintaa – haluaisin että kilpailuissa olisi varmistettuna lajin some näkyvyys. Myös treenikaudella on oltava aktiivisuutta somerintamalla. Some näkyvyyden varmistaminen myös näin marraskuun ankeudessa voi tarjota päivään paistetta. Haluan olla kehittämässä rakentavaa vuorovaikutusta venevajoilta ja rannoilta SMSL suuntaan – sekä päin vastoin.

Panu Kanniainen

Seura: Merimelojat

Valintaa ehdottava seura: Merimelojat

Hakee: Melonnan paikkaa

Tietoja ehdokkaasta: Tuon ensisijaisesti mukanani hallitustyöskentelyyn omakohtaisen, jo yli 30 vuoden mittaisen lajitaustan kilpa- ja kuntomelonnan puolelta, niin seura- kuin maajoukkuetasolla. Lajin pariin olen tullut jo 80- luvun loppupuolella ja oma aktiiviura ratamelonnassa jatkui aina vuoteen 2002 saakka.

Urheilu-urani jälkeen olen toiminut melonnan parissa kansainvälisen kilpailutoiminnan eri tehtävissä. Joukkueenjohtajana Lontoon 2012 olympialaisissa, sekä monissa kansainvälisissä arvokilpailuissa 2010-luvulta aina tähän päivään saakka. Seuratasolla olen toiminut jaosto- ja hallitustehtävissä Merimelojissa, sekä seuran nuorten toiminnan taustalla ja kuntomelonnan puolella. Siviilityön puolella toimin Helsingin Poliisilaitoksella Ylikonstaapelina.

Mitä arvostat Melonta- ja Soutuliiton toiminnassa tällä hetkellä? Melonta- ja Soutuliitto on laajan lajikirjon kattojärjestö jonka jäsenseurat tarjoavat monipuolisia mahdollisuuksia vesillä tapahtuvaan liikuntaan ja urheiluun. Lajikirjon laajuus on voimavara ja yhdistävä tekjiä, jonka kautta Melonta- ja Soutuliitto on tänä päivänä merkittävä kattojärjestö vesiliikunnan- ja urheilun saralla.

Mitä osa-alueita haluaisit kehittää Melonta- ja Soutuliitossa ja miten? Melonta- ja Soutuliiton keskeisiä tehtäviä on luoda edellytyksiä laadukkaalle seuratoiminnalle. Etenkin seuroissa tapahtuva lasten- ja nuorten toiminta tulee olla keskiössä. Lasten ja nuorten rekrytoiminen lajien pariin, ja heille suunnattu laadukas nuorten ohjaus- ja valmennustoiminta, on tärkeää jotta lajit, seurat, ja sitä kautta myös Melonta- ja Soutuliitto säilyvät elinvoimaisina.

Esimerkiksi Ohjaaja- ja valmentajakoulutusten sisältöjen rakentaminen ja koulutusten järjestäminen on lajiliiton ydintehtäviä, joilla voidaan vaikuttaa seuratoiminnnan laatuun. Ilman innostavia ja osaavia ohjaajia- ja valmentajia, on vaikea saada nuoria lajien pariin, saati saada heidät pysymään lajien parissa.

Olympialajeista Ratamelonnalla ja Olympiasoudulla on myös pitkät ja menestyksekkäät kilpaurheilulliset perinteet. Nykypäivänä kansainväliseen menestykseen tarvitaan vahvaa tausta-organisaatiota, johon seurojen- tai yksittäisten urheilijoiden toimintadellytykset eivät yksinomaan riitä. Tarvitaan siis jatkossakin vahvaa lajilittojohtoista valmennusryhmätoimintaa jotta lajimme ovat jatkossakin relevantteja urheilumuotoja suomalaisen kilpaurheilun ja kansainvälisen menestyksen saralla.

Leevi Koskenniemi

Seura: Kangasalan Melojat

Valintaa ehdottava seura: Kangasalan Melojat

Hakee: Melonnan paikkaa

Tietoja ehdokkaasta: Olen koulutukseltani liikuntaneuvoja (valmistunut 2018). Tällä hetkellä minulla on käynnissä toisen vuoden Liikunnanohjaajan AMK opinnot. Melonnan olen aloittanut vuonna 2010 ja aktiivisia kilpailuvuosia kertyi n.10 vuotta. Tämän jälkeen olen pyörinyt melontapiireissä lähinnä valmentajan sekä kouluttajan roolissa. Viimeiset kolme vuotta olen vastannut melonnan yläkoululeirityksen lajivalmennuksesta ja osittain sisällöistä kokonaisuutenaan. Toimin ohjaaja kouluttajana Melonta- ja soutuliitolla sekä Suomen Frisbeegolfliitolla, jossa toimin myös yläkoululeirityksellä valmentajana.

Mitä arvostat Melonta- ja Soutuliiton toiminnassa tällä hetkellä? Suomen melonta- ja soutuliitto on omien kokemusteni perusteella hyvä ja reilu työnantaja. SMSL on myös osoittanut aitoa pyrkimystä toiminnan kehittämiseen. Ainakin omalla osaamisalallani, eli ratamelonnan harrastus ja kilpaurheilusektorilla.

Mitä osa-alueita haluaisit kehittää Melonta- ja Soutuliitossa ja miten? Nuorisotoiminta ja ratamelonnan kilpa/harrastustoiminta tarvitsee mielestäni edelleen ratkaisuja huutavaan harrastajapulaan. Miten melonnasta saataisiin trendikkäämpi, kiinnostavampi ja mielekkäämpi harrastus nuorten keskuudessa?

Ehdokasesittely Zoomissa

Ehdokkaat pääsevät esittäytymään 9.11. klo 19.00 alkavassa Zoom-tilaisuudessa, johon seurojen edustajien on mahdollista tulla kuulemaan ehdolle asettuvien ajatuksia.

Zoomiin